Bronzen bruidskist, verwijzend naar het thema ‘Bijbelse verleiding’

Laat 19e eeuw

Fullscreen

 

Materiaal:
Brons, leer
Herkomst:
Frankrijk
Datering:
Laat 19e eeuw
Afmetingen:
42 x 44.4 x 31.8 cm
Meester:
Charles Désiré Lucien Le Thierry d'Ennequin (1860-1929)

Prijs op aanvraag

 

Deze kist is vervaardigd door Charles Désiré Lucien Le Thierry d’Ennequin, naast zijn werk als beeldhouwer was hij ook werkzaam als advocaat. Middels zijn testament schonk hij verschillende van zijn kunstwerken en objecten uit zijn persoonlijke kunstcollectie aan het Palais des Beaux Arts in Lille, waaronder deze kist. Het museum selecteerde vier werken uit zijn schenking, waar de kist niet toe behoorde. Sindsdien heeft de kist deel uitgemaakt van de privé collectie van de kunstenaar en diens familie.

The kist bevat in totaal zes reliëfs, waarop de volgende verhalen uit het Oude Testament zijn afgebeeld:

1) De scene op de bovenkant van de kist beeldt Adam en Eva af. Eva houdt in haar hand de appel der wijsheid vast, waarnaar beide inscripties op de deksel refereren. The Hebreeuwse tekst (Genesis 3:5) volgt: ‘ידעי טוב ורע וייתם כאלהים
ונפקחו עיניכם כי ביום אכלכם ממנו כי ידע אלהים’ (‘God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’) De Hieratisch tekst, afgebeeld achter Eva, drukt eenzelfde boodschap uit.

2) Het verhaal van Abraham en Sarah voor de Farao is afgebeeld op de voorkant van de kist (Genesis 12:10-20). Op de achtergrond van de scene is het paleis van de Farao afgebeeld.

3) Het verhaal van Juda en Tamar (Genesis 38:6-20) is afgebeeld in een vierkant reliëf. Aan de linker zijde is Juda te herkennen, terwijl hij tot Tamar nadert.

4) Het voorste reliëf verbeeldt Abraham en Sarah, die door de drie engelen worden bezocht (Genesis 18:1-16).

5) Op het vierde zij reliëf zijn Lot en zijn dochters afgebeeld (Genesis 19:32-36).

6) Het reliëf aan de binnenkant van de deksel bevat een afbeelding van Bathseba, die wordt bespied door koning David, terwijl zij aan het baden is. Dit is het enige verhaal dat niet afkomstig is uit Genesis, maar uit het boek van Samuel (Samuel 11:2).

De binnenkant van de kist is voorzien van roodbruin leer, waarin geometrische patronen zijn aangebracht. De leren bodem is gedecoreerd met drie vierkanten. Het middelste vierkant bevat een afbeelding van druiven en wordt geflankeerd door twee vierkanten waarin kelken zijn afgebeeld, dit is waarschijnlijk een refererend aan het huwelijk. Volgens Le Thierry d’Ennequin is het leer aangebracht door Auguste Ambroise Saint-André de Lignereux, nadat hij zijn bronzen reliëfs had vervaardigd.

Het overkoepelende thema van de verhalen, en daaruit volgend van de kist, lijkt de vleselijke zonde van het menselijk bestaan.

Provenance: Nystad antiquairs Lochem BV, Amsterdam (sinds 1980)

Literatuur: Nystad antiquairs Lochem BV, Amsterdam, Sculptures Catalogue, 1980no. 31, p. 72-74.

 

Deel dit object: